Prenosimo iz susjedne Srbije – Opasnosti koje vrebaju od neproverenih i nestručnih servisa i servisera

Text prenosimo u cijelosti sa web stranice KlimaUredjaji.com – poznato stanje na Balkanu.

Klima uređaji su postali sastavni deo naših života. Upravo zbog toga je važno da se oni redovno održavaju, ne samo zbog toga što će sam uređaj duže trajati, već i zato što prljav klima uređaj može da bude opasan po naše zdravlje, ali i zato što može ugroziti bezbednost vas i vašeg doma.

Kako su klime postale sve traženija roba tako se i broj servisa i servisera na tržištu povećavao. Mnogi od njih nisu dovoljno stručni i svoj posao ne obavljaju kako bi trebalo, pa se često može čuti glas ljudi koji su prevareni od strane ljudi koji najčešće pozivaju korisnike putem telefona i nude im uslugu redovnog održavanja klima uređaja po nešto nižoj ceni.

Kako bismo dobili odgovor na pitanje “Ko se zaista može nazvati ovlašćenjim klima servisom?” posetili smo Uniju servisera klimatizacije.

Marica Milić, sekretar ove unije, nam je dala odgovore i na još neka pitanja koja muče naše sugrađane?

– Ovlašćen servis je svaki servis koji je registrovao svoj servis kao delatnost vezanu za montazu, servis i popravku uređaja u APR-u i koji se profesionalno bavi poslom poštujući sva pravila i standarde koje struka nalaže i vodi brigu o svojim klijentima. Svaki servis koji je registrovao delatnost mora da poseduje pečat firme kako bi mogao da nakon bilo koje intervencije overi klijentu garantni list, a pogotovo se garancija overava prilikom montaže uređaja jer time servis stoji iza svog rada i time potvrđuje da je uređaj saobrazan ugovoru i da je montaža urađena po svim pravilima – kaže Marica.

Ona je dodala i da ovlašćen serviser mora da poznaje princip rada i karakteristike klima uređaja kao i da prati sve novitete ali i da zna da dijagnostikuje kvar i isti reši.

Ukoliko dobijete poziv od servisa koji svoje usluge nudi po znatno nižim cenama, tada je vreme da se zapitamo: A zašto bi kod njih ta usluga koštala manje nego kod drugih servisera? Odgovor je jednostavan – Zato što su to najčešće ljudi koji nemaju dovoljno znanja niti iskustva, a često se i načini na koje rade servise dovode u pitanje.

Ono što građane često interesuje jeste i to kako oni kao lajici mogu da znaju da li je to pravi, ovlašćeni servis ili ne?

Dokazi sa kojima servis može da dokaže da su ovlaščeni za taj brend su:

  • Ugovor između uvoznika i servisa o poslovno tehničkoj saradnji,
  • Rešenje iz APR-a,
  • Položene licence,
  • Dokaz o stručnoj spremi servisera zvanje stečeno skolovanjem,
  • Referentna lista,
  • Radni nalog sa memorandumom overen pečatom.

– Uvoznici se maksimalno trude da ovlašćenim servisima omoguće edukacije i obuke kako bi bili sigurni da serviseri koji poštuju njihov brend budu dobro obučeni za vršenje delatnosti za koje je servis registrovan – kaže ona.

Ukoliko servis radi nestručno lice korisnici mogu da dođu u situaciju da njihov uređaj postane neispravan ili nebezbedan za korišćenje, da dođe do požara na klima uređaju ili da jednostavno budu žrtva prevare i da im se naplati usluga koja nije pružena onako kako bi trebalo.

S druge strane i serviseri se često nađu u nezgodnim siutacijama na terenu, a najčeće probleme nam je opisala naša sagovornica.

– Na terenu smo se susretali sa raznim problemima, a neki od njih su nestručno montirani uredjaji, loš odabir kapaciteta uredjaja u odnosu na prostor, pogrešan odabir mesta za montažu uredjaja, neadekvatno servisiran uredjaj, nikad ne servisiran uredjaj – priseća se Marica.

Ukoliko ne želite da budete žrtva prevare potrebno je da pametno odaberete ovlašćeni servis, u kojem rade ljudi koji su zaista stručni i koji će vaš klima uređaj održavati onako kako je to proizvođač predvideo. U suprotnom, rizikujete da izgubite garanciju na njega.

klima-uredjaj-kuhinja

Još jedno pitanje koje je toliko puta postavljeno, a opet nismo sigurni u pravi odgovor jeste i to koliko često treba da se radi redovan servis klima uređaja i šta on zapravo obuhvata?

– Redovan i pravilan servis klima uređaja bi trebalo vršiti minimum jednom, a po potrebi i više puta godišnje. Korisnik je dužan da bar jednom mesečno opere filtere koji se nalaze u unutrašnjoj jedinici i koji su laki za demontažu i montažu – napominje Marica Milić iz Unije servisera klimatizacije.

Što se tiče samog servisiranja uređaja postoji više faktora od kojih zavisi koliko će se puta vršiti servis, ali prvo moramo da utvrdimo koja im je namena.

  1. Kućni klima uređaji se dele na Inverter klima uređaje koji služe prvenstveno za grejanje i hladjenje i On /Off klima uređaje koji služe za hlađnje i dogrevanje pred zimsku sezonu,
  2. Laki komercijalni uređaji,
  3. Industriski klima uređaji – klima komore, hladnjače….

Za kućne klime preporuka je da se servis vrši minimum jednom godišnje a poželjno je, bar kada su Inverteri u pitanju, da se servis vrši posle svake sezone kako bi uređaj bio spreman za sledeću sezonu.

Takođe, jako važan faktor je i gde se uređaj fizički nalazi jer nije isto kada se uređaj nalazi u centru grada, industrijskom delu grada i na mestima gde je zagađenje veće, nego kada se uređaj nalazi van grada gde su zagađenja manja ili ih gotovoi nema.

Još jedan važan parametar je da li se ovi klima uređaji koriste u kućnim uslovima ili se koriste u manje komercijalne svrhe kao što su restorani, frizerski saloni i mesta izložena isparenjima i duvanskom dimu. Takvi klima uređaji bi trebali da se servisiraju češće od uređaja koji se koriste u normalnim kućnim uslovima.

Komercijalni uređaji bi trebali po preporuci minimum dva puta, a po potrebi i više da budu servisirani.

Što se tiče industrijskih uređaja, kao i ostalih koji zahtevaju rukovanje freonom, zakon je jasno propisao da samo sertifikovana lica i servisi koji su prošli obuku i od strane Ministarstva zaštite životne sredine nakon obuke i polaganja ispita dobili dozvolu za rad kao i Licencu A1 mogu da vrše proveru i servis rashladne i klimatizacione opreme i toplotnih pumpi i to:

  • Minimum jednom godišnje ukoliko uređaji u sebi imaju od 3-30 kg rashladnog fluida ili freona
  • Jednom u 6 meseci ukoliko sadrže od 30-300 kg rashladog fluida,
  • Preko 300 kg rashladnog fluida najmanje jednom u tri meseca.

Ona je detaljno opisala i kako se pravilno radi servis klima uređaja:

  • Skinuti poklopac sa unutrašnje jedinice i oprati plasticne delove klime (kompletnu masku)
  • Pranje filtera
  • Skidanje, pranje/odmašćivanje turbine iI ponovno vraćanje
  • Čišćenje i produvavanje kondenzatora/izmenjivača spoljne jedinice (postaviti kesu za djubre kako ne bi prasina padala)
  • Pranje/cišćenje maske spoljne jedinice
  • Provera funkcionalnosti uredjaja
  • Provera pritiska
  • Provera i dopuna količine freona u slucaju da nedostaje. Ukoliko se dopunjava pronaci uzrok curenja, sanirati kvar i dopuniti sistem tačnom gramažom prema dužini instalacije. Usluga dopune freona ne spada u cenu redovnog servisa.
  • Provera elektro instalacija
  • Provera freonskih instalacija
  • Provera i čišćenje kondenz instalacija
  • Provera nosača spoljne i unutrašnje jedinice

Ukoliko je klima uređaj nepristupačan, na njemu se nalaze velike naslage prljavštine i masnoće ili iz bilo kog razloga nije moguće servis odraditi na licu mesta, sa korisnikom se dogovara demontaža uređaja i cišćenje u servisu, ali se takva usluga dodatno naplaćuje.

Kako bi obe strane bile zadovoljne potrebno je prilikom kupovine novog uređaja dobro razmisliti gde bi ta jedinica mogla da se postavi, a jedna od najvažnijih stvari je i pravilna montaža.

1. Odabrati najpogodnije mesto za klima uređaj

Ukoliko klijent ipak insistira da uređaj stavite gde on želi a to neće remetiti rad uređaja, serviseri mu mogu izaći u susret, ali obavezno bi to trebalo da se na radnom nalogu napiše da je uređaj montiran na mesto gde je klijent zahtevao. Tu bi trebalo da stoji i sam potpis klijenta. Time serviseri štite sebe ukoliko dođe kasnije do nekog problema.

2. Unutrašnja jedinica treba da bude postavljena po propisu i prema uputstvu koje se dobija uz svaku klimu a to podrazumeva minimum 100 mm od plafona, I minimum 150 mm levo i desno do zida ili prepreke.

– za inverter klime minimalna duzina instalacije je 3m
– izolacija bakarnih cevi mora biti zasebna-odvojena.
– komunikacioni i napojni kabl koristiti prema uputstvu za instalaciju proizvodjaca
– napojni kabl izvuci do najblize uticnice
– kondez crevo koristiti orebreno za spoljne uslove do -20 c do + 45 c
– kondez crevo ako je moguce postaviti u oluk  – voditi racuna o kapanju na ulice
– kompletnu instalaciju bandažirati sa pvc lepljivom trakom
– spoljnu jedinicu postavljati udaljenu od zida min 100mm
– bakarnu instalaciju savijati sa alatom za savijanje cevi i postavljati je što pravilnije.
– probijenu rupu obavezno zatvoriti gipsom ili pur penom
– nakon postavke jedinica i povezivanja instalavije obavezno je vakumiranje sistema,a nakon vakumiranja obavezan vakum test 10 minuta
– puštanje uređaja u rad i kontrola rada
– overa garancije ili izjave saobraznosti i popunjavanje radnog naloga
– obuka korisnika o korišćenju uređaja

Ovakvim postupkom sprečava se niz problema i klima uređaj postaje bezbedan i siguran, a takođe mu se garantuje i dug radni vek.

Za sve dodatne informacije možete kontaktirati Uniju servisera klimatizacije, oni će preporučiti i dati kontakt servisa u vašem mestu.

Klima uređaji ovlasceni servisi

Klima uređaji su postali sastavni deo naših života. Upravo zbog toga je važno da se oni redovno održavaju, ne samo zbog toga što će sam uređaj duže trajati, već i zato što prljav klima uređaj može da bude opasan po naše zdravlje, ali i zato što može ugroziti bezbednost vas i vašeg doma.

Kako su klime postale sve traženija roba tako se i broj servisa i servisera na tržištu povećavao. Mnogi od njih nisu dovoljno stručni i svoj posao ne obavljaju kako bi trebalo, pa se često može čuti glas ljudi koji su prevareni od strane ljudi koji najčešće pozivaju korisnike putem telefona i nude im uslugu redovnog održavanja klima uređaja po nešto nižoj ceni.

Kako bismo dobili odgovor na pitanje “Ko se zaista može nazvati ovlašćenjim klima servisom?” posetili smo Uniju servisera klimatizacije.

Marica Milić, sekretar ove unije, nam je dala odgovore i na još neka pitanja koja muče naše sugrađane?

 Ovlašćen servis je svaki servis koji je registrovao svoj servis kao delatnost vezanu za montazu, servis i popravku uređaja u APR-u i koji se profesionalno bavi poslom poštujući sva pravila i standarde koje struka nalaže i vodi brigu o svojim klijentima. Svaki servis koji je registrovao delatnost mora da poseduje pečat firme kako bi mogao da nakon bilo koje intervencije overi klijentu garantni list, a pogotovo se garancija overava prilikom montaže uređaja jer time servis stoji iza svog rada i time potvrđuje da je uređaj saobrazan ugovoru i da je montaža urađena po svim pravilima – kaže Marica.

Ona je dodala i da ovlašćen serviser mora da poznaje princip rada i karakteristike klima uređaja kao i da prati sve novitete ali i da zna da dijagnostikuje kvar i isti reši.

Ukoliko dobijete poziv od servisa koji svoje usluge nudi po znatno nižim cenama, tada je vreme da se zapitamo: A zašto bi kod njih ta usluga koštala manje nego kod drugih servisera? Odgovor je jednostavan – Zato što su to najčešće ljudi koji nemaju dovoljno znanja niti iskustva, a često se i načini na koje rade servise dovode u pitanje.

Ono što građane često interesuje jeste i to kako oni kao lajici mogu da znaju da li je to pravi, ovlašćeni servis ili ne?

Dokazi sa kojima servis može da dokaže da su ovlaščeni za taj brend su:

  • Ugovor između uvoznika i servisa o poslovno tehničkoj saradnji,
  • Rešenje iz APR-a,
  • Položene licence,
  • Dokaz o stručnoj spremi servisera zvanje stečeno skolovanjem,
  • Referentna lista,
  • Radni nalog sa memorandumom overen pečatom.

 Uvoznici se maksimalno trude da ovlašćenim servisima omoguće edukacije i obuke kako bi bili sigurni da serviseri koji poštuju njihov brend budu dobro obučeni za vršenje delatnosti za koje je servis registrovan – kaže ona.

Ukoliko servis radi nestručno lice korisnici mogu da dođu u situaciju da njihov uređaj postane neispravan ili nebezbedan za korišćenje, da dođe do požara na klima uređaju ili da jednostavno budu žrtva prevare i da im se naplati usluga koja nije pružena onako kako bi trebalo.

S druge strane i serviseri se često nađu u nezgodnim siutacijama na terenu, a najčeće probleme nam je opisala naša sagovornica.

 Na terenu smo se susretali sa raznim problemima, a neki od njih su nestručno montirani uredjaji, loš odabir kapaciteta uredjaja u odnosu na prostor, pogrešan odabir mesta za montažu uredjaja, neadekvatno servisiran uredjaj, nikad ne servisiran uredjaj – priseća se Marica.

Ukoliko ne želite da budete žrtva prevare potrebno je da pametno odaberete ovlašćeni servis, u kojem rade ljudi koji su zaista stručni i koji će vaš klima uređaj održavati onako kako je to proizvođač predvideo. U suprotnom, rizikujete da izgubite garanciju na njega.

klima-uredjaj-kuhinja

Još jedno pitanje koje je toliko puta postavljeno, a opet nismo sigurni u pravi odgovor jeste i to koliko često treba da se radi redovan servis klima uređaja i šta on zapravo obuhvata?

 Redovan i pravilan servis klima uređaja bi trebalo vršiti minimum jednom, a po potrebi i više puta godišnje. Korisnik je dužan da bar jednom mesečno opere filtere koji se nalaze u unutrašnjoj jedinici i koji su laki za demontažu i montažu – napominje Marica Milić iz Unije servisera klimatizacije.

Što se tiče samog servisiranja uređaja postoji više faktora od kojih zavisi koliko će se puta vršiti servis, ali prvo moramo da utvrdimo koja im je namena.

  1. Kućni klima uređaji se dele na Inverter klima uređaje koji služe prvenstveno za grejanje i hladjenje i On /Off klima uređaje koji služe za hlađnje i dogrevanje pred zimsku sezonu,
  2. Laki komercijalni uređaji,
  3. Industriski klima uređaji – klima komore, hladnjače….

Za kućne klime preporuka je da se servis vrši minimum jednom godišnje a poželjno je, bar kada su Inverteri u pitanju, da se servis vrši posle svake sezone kako bi uređaj bio spreman za sledeću sezonu.

Takođe, jako važan faktor je i gde se uređaj fizički nalazi jer nije isto kada se uređaj nalazi u centru grada, industrijskom delu grada i na mestima gde je zagađenje veće, nego kada se uređaj nalazi van grada gde su zagađenja manja ili ih gotovoi nema.

Još jedan važan parametar je da li se ovi klima uređaji koriste u kućnim uslovima ili se koriste u manje komercijalne svrhe kao što su restorani, frizerski saloni i mesta izložena isparenjima i duvanskom dimu. Takvi klima uređaji bi trebali da se servisiraju češće od uređaja koji se koriste u normalnim kućnim uslovima.

Komercijalni uređaji bi trebali po preporuci minimum dva puta, a po potrebi i više da budu servisirani.

Što se tiče industrijskih uređaja, kao i ostalih koji zahtevaju rukovanje freonom, zakon je jasno propisao da samo sertifikovana lica i servisi koji su prošli obuku i od strane Ministarstva zaštite životne sredine nakon obuke i polaganja ispita dobili dozvolu za rad kao i Licencu A1 mogu da vrše proveru i servis rashladne i klimatizacione opreme i toplotnih pumpi i to:

  • Minimum jednom godišnje ukoliko uređaji u sebi imaju od 3-30 kg rashladnog fluida ili freona
  • Jednom u 6 meseci ukoliko sadrže od 30-300 kg rashladog fluida,
  • Preko 300 kg rashladnog fluida najmanje jednom u tri meseca.

Ona je detaljno opisala i kako se pravilno radi servis klima uređaja:

  • Skinuti poklopac sa unutrašnje jedinice i oprati plasticne delove klime (kompletnu masku)
  • Pranje filtera
  • Skidanje, pranje/odmašćivanje turbine iI ponovno vraćanje
  • Čišćenje i produvavanje kondenzatora/izmenjivača spoljne jedinice (postaviti kesu za djubre kako ne bi prasina padala)
  • Pranje/cišćenje maske spoljne jedinice
  • Provera funkcionalnosti uredjaja
  • Provera pritiska
  • Provera i dopuna količine freona u slucaju da nedostaje. Ukoliko se dopunjava pronaci uzrok curenja, sanirati kvar i dopuniti sistem tačnom gramažom prema dužini instalacije. Usluga dopune freona ne spada u cenu redovnog servisa.
  • Provera elektro instalacija
  • Provera freonskih instalacija
  • Provera i čišćenje kondenz instalacija
  • Provera nosača spoljne i unutrašnje jedinice

Ukoliko je klima uređaj nepristupačan, na njemu se nalaze velike naslage prljavštine i masnoće ili iz bilo kog razloga nije moguće servis odraditi na licu mesta, sa korisnikom se dogovara demontaža uređaja i cišćenje u servisu, ali se takva usluga dodatno naplaćuje.

Kako bi obe strane bile zadovoljne potrebno je prilikom kupovine novog uređaja dobro razmisliti gde bi ta jedinica mogla da se postavi, a jedna od najvažnijih stvari je i pravilna montaža.

1. Odabrati najpogodnije mesto za klima uređaj

Ukoliko klijent ipak insistira da uređaj stavite gde on želi a to neće remetiti rad uređaja, serviseri mu mogu izaći u susret, ali obavezno bi to trebalo da se na radnom nalogu napiše da je uređaj montiran na mesto gde je klijent zahtevao. Tu bi trebalo da stoji i sam potpis klijenta. Time serviseri štite sebe ukoliko dođe kasnije do nekog problema.

2. Unutrašnja jedinica treba da bude postavljena po propisu i prema uputstvu koje se dobija uz svaku klimu a to podrazumeva minimum 100 mm od plafona, I minimum 150 mm levo i desno do zida ili prepreke.

– za inverter klime minimalna duzina instalacije je 3m
– izolacija bakarnih cevi mora biti zasebna-odvojena.
– komunikacioni i napojni kabl koristiti prema uputstvu za instalaciju proizvodjaca
– napojni kabl izvuci do najblize uticnice
– kondez crevo koristiti orebreno za spoljne uslove do -20 c do + 45 c
– kondez crevo ako je moguce postaviti u oluk  – voditi racuna o kapanju na ulice
– kompletnu instalaciju bandažirati sa pvc lepljivom trakom
– spoljnu jedinicu postavljati udaljenu od zida min 100mm
– bakarnu instalaciju savijati sa alatom za savijanje cevi i postavljati je što pravilnije.
– probijenu rupu obavezno zatvoriti gipsom ili pur penom
– nakon postavke jedinica i povezivanja instalavije obavezno je vakumiranje sistema,a nakon vakumiranja obavezan vakum test 10 minuta
– puštanje uređaja u rad i kontrola rada
– overa garancije ili izjave saobraznosti i popunjavanje radnog naloga
– obuka korisnika o korišćenju uređaja

Ovakvim postupkom sprečava se niz problema i klima uređaj postaje bezbedan i siguran, a takođe mu se garantuje i dug radni vek.

Za sve dodatne informacije možete kontaktirati Uniju servisera klimatizacije, oni će preporučiti i dati kontakt servisa u vašem mestu.

Leave a Reply